ספר ביאורים – פירוש עמוק ויסודי על פירוש האשל הגדול רש"י על חמשה חומשי תורה.

בדף ט, כט, קלט, ארבעה חתימות ידו הקדושה של הרה"ק רבי נח שמואל מאפאטשנא וטורבין.


בדף האחרון חתימות עתיקות: גרשון בלא"א כמהור"ר צבי הירש; גרשון מטורבין בגליל חעלמא.

 הגהה עתיקה.

ויניציאה, שנ"ג. מהדורה ראשונה. בדפוס מטיאו דזניטי וקומין פריזיניי,

עם ציורים שונים: מפת ארץ־ישראל – מהמפות הקדומות של ארץ־ישראל שבאו בדפוס, ציור המנורה הטהורה על פני עמוד שלם, צורת נשיאת האשכול בידי המרגלים וצורת סולם יעקב ע"פ הקבלה.

בשער הספר נכתב כי הספר נתחבר בידי הגאון הקדוש מהרנ"ש – רבי נתן שפירא הראשון (סבו של בעל ה'מגלה עמוקות'), מגדולי רבני פולין במאה ה-17.

חיבור זה יוחס בדף השער ולאורך הספר לרבי נתן שפירא, אך אין זה אלא זיוף. ביאוריו של רבי נתן על פירוש רש"י לתורה נדפסו למעשה בספר "אמרי שפר" (קראקא ולובלין, שנ"א-שנ"ז). בהקדמה ל"אמרי שפר" מספר בנו, רבי יצחק שפירא, על הדפסת הזיוף שלפנינו: "שזה שנתיים ימים יצא בדפוס איזה ביאורים, נקראים על שם הגאון א"א [אדוני אבי] ז"ל, כי המציאוהו אנשי' אנשי בלי עול מלכות שמים… ורצו לתלותו באילן גדול… ומזוייף מתוכו…".

גילוי הזיוף הביא להחרמת הספר על ידי רבני פולין. ואכן הספר נדיר באופן מיוחד! והופיע רק פעמיים במכירה פומבית.

קולופון: "תם ונשלם ב"ה ר"ח [ביום ה ראש-חודש] אדר שני שנת שמ"ג [צ"ל: שנ"ג]". שנת שמ"ג לא היתה שנה מעוברת, ובשנת שנ"ג אכן חל ראש-חודש אדר-ב ביום ה.

הרה"ק רבי נח שמואל ליפשיץ נולד בשנת תק"מ לאביו רבי יהודה לייב ליפשיץ אב"ד אופוטשנא מחסידי החוזה מלובלין והמגיד ובהם גם דבק בנו ומזכיר מדבריהם בספרו דברי שמואל . בנעוריו התפרסם כעילוי ובהיותו בן שמנה עשרה נבחר לרבה של טורבין , אלא שהחליט לפרוש מהרבנות ולהתייגע בתורה בבית חותנו.

רבות מסופר על שגב מדרגותיו ועזוז נפלאותיו, ומספרים כי עוד בנערותו בהיותו עוד סמוך לשלחן חותנו הנגיד ר' זאב הלוי וואהלמאן  מקאזמיר הוגש לפניו מרק טריפה, וחש בכך ברוב קדושתו, ולא אכל ממנו. התמדתו בתורה היתה לאין שיעור. מדי שנה בחמשה עשר בשבט היה מסיים את הש"ס , והיה עורך באותו יום סעודת מצוה. בכל יום למד ח"י פרקים משניות. בכל מעת-לעת לא ישן יותר משלש שעות. רוב היום היה עטור בתפילין, ובשבת קודש לא דיבר אלא בלשון הקודש (מהקדמת נכדו לספרו 'דברי שמואל').

חיבר זר זהב על ספר המכריע (נדפס בלובלין תרנ"ז ) ולכה להסכמות נלהבות מכל גדולי הדור מהם: רבו המגיד מקוזיני'ץ, רבי עקיבא איגר , מהר"י מליסא , בעל ישועות יעקב רא"ל מפלאצק , רבי עזריאל הורוויץ ועוד רבים וכולם הפליגו בשבחו. בשנת תק"ע השתדל המגיד מקוזניץ להשיג עבורו רבנות , ובשנת תק"צ נבחר לרבה של בעזין ובה נפטר בשנת תקצ"ב , מלבד זר זהב הנ"ל נדפס גם ספרו דברי שמואל על מסכת שבת. בביתו גדל בן אחותו הרה"ק רבי יחיאל מאיר מגוסטנין ( ראה עוד אודותיו בספרו של ברומברג מגדולי התורה והחסידות חלק א' עמ' י' – כ"ג ).

לדאבון לב לא האריך ימים, ונסתלק מהאי עלמא, ביום ערב ר"ח שבט שנת תקצ"ב, במגיפה שהשתוללה בעירו רח"ל, כשהוא רק כבן נ"ב, כשנות חייו של שמואל הרמתי.

רישום בעלות של האדמ"ר רבי מנחם בנימין בנציון הלברשטאם רוטנברג מצאנז – ווידיסלאב [תרמ"א-תשי"ז] מגזע צדיקי בית צאנז וקשאנוב, בהרה"ק רבי אהרן מביאלא ביליץ, בהרה"ק רבי יוסף זאב בהרה"ק רבי דוד מקשאנוב, בן מרנא מצאנז. מצד אמו היה בן בתו של הרה"צ רבי אלתר חיים מוואלברום וע"ש נטל שם משפחת רוטנברג. היה נכד הצדיקים מראפשיץ, מצאנז, אור לשמים, בעלזא ואפטא, משם מוסיף יחוסו משתרג ועולה לצדיקים רבים. עבר לארה"ב ונהג נשיאותו בבית מדרשו. נשיא אגודת האדמורי"ם.

חתימה וחותמת: "מרדכי פרידמאן במעזריטש" – חתימתו של רבי מרדכי פרידמאן, בעל "מעורר ישנים" (ווארשא תרפ"ו) וקונטרס "פותח דברים" (נדפס בסוף שו"ת אהל משה, ורשא תרמ"ט); למידע נוסף אודותיו, ראו ר"א הכהן כ"צמאן, 'הגהות לספר שם הגדולים', ישורון, כג (תש"ע), עמ' תרכה-תרלה.

ט-ק"ף דף. (חסר השער ושבעה דפים הראשונים). 19.3 ס"מ.


Overall Good condition, marginal water & age stains, some minor marginal worming, a couple marginal repairs, page 69 has large repair with missing text, a few frayed corners, later binding.

Share this lot:

פריט #83

חתימות הרה"ק רבי נח שמואל ליפשיץ מאפאטשנא וטורבין – תלמיד החוזה מלובלין והמגיד מקאזניץ. ביאורים המיוחס למהר"ן שפירא מהורודנא – עם מפת ארץ־ישראל וציור מנורת המקדש, דפו"ר, ויניציאה שנ"ג.

מחיר פתיחה: $300

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right