ספר שו"ת נודע ביהודה, מהדורה קמא, חלקים ראשון ושני, מאת רבי יחזקאל הלוי סגל לנדא אב"ד פראג.
פראג, תקל"ו-תקל"ז. בדפוס המנוח משה כ"ץ ונתחדש על-ידי נכדו ישראל ייטלש בבית תלמיד המחבר הגאון הרב זרח איידלץ, מהדורה ראשונה, שנדפסה בחיי המחבר. שני החלקים בכרך אחד, עם שער נפרד לחלק השני.
על השער הראשון חתימת הגאון המפורסם רבי יוסף פיימער (הראשון) אב"ד סלוצק "יוסף מסלוצק איש פיימער"
בגליוני הספר כמה הגהות עתיקים חשובים (קצוצות בחלקן).
הגאון רבי יוסף פיימער אב"ד סלוצק – רבי יוֹסָ'לֶה סְלוּצְקֶער (תקנ"ז-תרכ"ד), מגדולי גאוני ליטא. מגדולי תלמידי רבי חיים מוולוז'ין, ומראשוני תלמידי הישיבה בוולוז'ין, שסמכו להוראה והנחה אותו בהרבנות. כיהן כאב"ד לוקניק [בה למד אצלו הבחור ישראל מסלנט – לימים אבי תנועת המוסר], ומשנת תקפ"ט כיהן כאב"ד העיר סלוצק המעטירה.
עם פטירת רעו רבי איצ'לה מוולוז'ין, שהיה גדול ומנהיג דורו, נחשב רבי יוס'לה מסלוצק לגדול הדור ומנהיגם של ישראל. עמד בראשות ועדת הרבנים הידועה שהתכנסה להחליט בנושא ניהול ישיבת וולוז'ין, ועמד בראשות משלחת הרבנים שנשלחה לפטרבורג בנסיון לבטל את גזירת ה"קנטוניסטים". נשא ונתן בהלכה למעשה עם גדולי דורו בכל רחבי ליטא והשיב תשובות בהלכות סבוכות. היה ענוותן במעשיו, ונהג בתקיפות בהנהגת הציבור ובכבוד התורה. לימים, אבדו רוב כתביו בשרפה, ומשרידי כתביו יצאו לאור הספרים "דרשות וביאורים לתורה לרבינו יוסף מסלוצק" ו"שאלות ותשובות רבנו יוסף מסלוצק".
החיד"א בספרו "שם הגדולים" כותב על הספר "נודע ביהודה": "תשובותיו מיוסדות על אדני הפלפול והסברא חריפות ובקיאות, והרביץ תורה בישראל בספריו ותלמידיו… החכם בחכמתו יכיר מספריו כי רב הוא ומופלא מגדולי הדור, גאון עז תהלות ישראל וגדול כבודו…". על גדולת וקדושת הספר ופסקיו, אמר בעל התניא: "הרב מפראג היה יחיד בדורות בהוראותיו, והיה ה' אתו, שקלע אל השערה ולא החטיא המטרה האמתית בכל דבר אשר הורה. וגם ע"ד התשובה הארוכה בסימן ע"ב, אם כי רבים מגאוני הדור חלקו עליו, אמנם באמת הדין היה אתו וכוון להלכה ולמעשה…" (מופת הדור, עמ' עד).
סיפור הדפסת הספר:
הספר נדפס בשלבים. ההדפסה החלה בחודש אדר תקל"ו [כפי שמופיע בדף השער: "ובשלהי אדר היתה התחלת הדפוס מספר יחזקאל לפ"ק (=תקל"ו)"], והסתיימה בחודש טבת תקל"ז [כפי שמופיע בקולופון שבסוף החלק השני (קמ/1): "ותהי השלמתו ביום… שמונה ועשרים יום… טבת שנת תק"ל זיין"]. הסימנים צ-צג שבחלק הראשון (בהם תשובתו הידועה נגד אמירת "לשם יחוד") הם מסיון תקל"ו, כלומר דברים שכתב הנודע ביהודה מספר חודשים לאחר תחילת ההדפסה. עם צאת הספר מהדפוס, נשא המחבר דרשה מיוחדת לכבוד המאורע "בערב ראש חודש שבט תקל"ז לפ"ק, אשר אז השלים ספרו נודע ביהודה קמא" (אהבת ציון, פראג תקפ"ז, דרוש ט', יח/2).
רבי יעקב'קא מברודי, בן המחבר, מספר בהקדמתו ל"נודע ביהודה" מהדורא תנינא (פראג תקע"א) על מאורע הדפסת הספר שלפנינו ועל התנהגותו של הנודע ביהודה באותה עת:
"..מיום היוסדה מכבש הדפוס בפראג מאז ועד הנה לא יצא מהם ספר בתכלית ההידור היופי כזה… בכל אשר מצאה ידו לא חס עיניו על ממונו, ולא בקש עזר או סעד לתמכו. וכאשר נגמר בכי טוב, אז נהג טובת עין לחלק הרבה מהם מתנת חינם, ויתרם נתן ביד מוכרי הספרים הנה והנה במחיר קצוב השוה לכל מוכרי ממכר. והיה אם אחד מעשירי עם דורש ומבקש הימנו ספר בקנין כסף, במתק שפתיו יענה ויאמר: טובתי בל עליך, הלא הוא נמצא בחנויות, משם תדרשנו, ולמה זה תשא פני, כל הרוצה לקנות יבא ויקנה בלי משוא פנים בדבר. וכפי המדומה לא העלו דמי פדיון הספרים די מסת הוצאות הדפוס אשר הוציא הוא בידו הרחבה".
חתימה עתיקה: פינחס קליין.
סטפנסקי ספרי יסוד מס' 309.
[2], פו, [9] דף; [1], קנז דף. 32 ס"מ.
Overall Very Good Condition, few stains, very minor marginal worming to title page, old binding damaged
Share this lot:
פריט #64