סט ספר מעשה רקח , על הרמב"ם, מאת רבי מסעוד חי רקח.
1. חלק א: מדע, אהבה וזמנים.
דפוס ראשון. ויניציאה, תק"ב. דפוס מאיר דא זארה. שער מאוייר בדמויות משה ואהרן.
אישורים להדפסת הספר, באיטאלקית, מאת רשות הרפורמאטורי בפאדובה, מיום 20 בפברואר 1741, ורשות הקאטאוורי בוויניציה, מיום 20 באוגוסט 1743.
מעבר לשער שיר בשבח הספר, מאת המסכים הראשון. פותח: על כל קרבן חובה.
תחילת הספר העתיק המחבר הקדוש פירושים על הרמב"ם ממספר ראשונים ובראשם ר' אברהם בן הרמב"ם. ספר מעשה רקח נחשב לאחד מספרי היסוד של הפירושים למשנה תורה, הן בזכות ברור הגרסה המדויקת של הרמב"ם (על ידי השוואת שבעה נוסחים של הרמב"ם) והן בזכות הרב רקח עצמו. במשך עשרות שנים בספר הייתה הגרסה המודפסת היחידה של כתבי ר' אברהם בן הרמב"ם, דבר שנתן חשיבות גדולה לספר.
מענין כי המחבר שינה מהמקובל והדפיס את דברי הרמב"ם (הפנים) ללא השגות הראב"ד בהקדמתו הכין המחבר מענה לשאלה צפויה ("וכאן הבן שואל") מדוע הוא שינה מהמקובל, הסברו הוא שבתוכניתו לא היה להתעסק ב"תירוצים והלצות" על השגות הראב"ד כי כבר קדמוהו המגיד משנה והכסף משנה "ואינו בדין להזכיר ההשגה בלא ההלצה". כלומר אינו בדין הוא להדפיס ההשגות ללא דבריהם של המגיד משנה והכסף משנה.1. ספר מטה יהודה-שבט יהודה, על שולחן ערוך אורח חיים, א-ב. א. חלק א' נדפס עם פנים השולחן ערוך. מאת רבי יהודה עייאש.
2. חלק ב: [נשים וקדושה] כ"ד [כה דברי] אחא"י (ר’ אברהם חיים אדאדי, בן בתו של הרב המחבר).
דפוס ראשון. ליוורנו, תרכ"ב-תרכ"ג. בדפוס אליהו בן אמוזג וחבריו,
דף קנז: "הסכמה, מס[פר] זכרון עדות כת"י של ק"ק טראבלס הי"ו, על עניין הגאבילה שקורין כאבא שנותנין הסוחרים שלשה לאלף על כל הסחורות שיביא לקופה של צדקה שנת תק"כ חזרה ונתייסדה בשנת [תקל"ח] [וחידוש ה"הסכמה" בשנת תר"ד] עוד על ענין שנותנין שבעים פרוטות על היורה הנקראת נחאסא של המשי הנקרא כ’נדרא .שנה ח’ק’ נ’ת’ן’ [תר"ח]".
רישום בעלות של הרב דוד רובין מטריפולי שקיבל הספר מרבי יעקב רקח. עוד רישומים וחתימות מהרב דוד רובין מטריפולי.
רבי דוד רובין מחכמי ורבני טריפולי שבלוב. בשמות רבני קהילת לוב שנוהגים להזכירם בליל כיפור אחרי כל נדרי הוא מתואר "החכם השלם הדיין המצויין"
3. חלק ג: [הפלאה, זרעים, עבודה, קרבנות וטהרה] פי המדבר לכבוד מר זקני הרב המחבר יעקב רקח
דפוס ראשון. ליוורנו, תרכ"ג. בדפוס אליהו בן אמוזג וחבריו.
4-5. ספר מטה יהודה, על שולחן ערוך אורח חיים, א-ב. א. חלק א' נדפס עם פנים השולחן ערוך. מאת רבי יהודה עייאש.
הקדשות בכת"י עתיק להגביר הבחור ונחמד דניאל אברהם ברוך קארבאליו.
Various sizes and conditions. Overall condition is good.
Rabbi Masoud Hai Rokeach was born in Izmir in 1690 and studied under Rabbi Chaim Abulafia II and Rabbi Yitzchak Cohen Rappaport. He later moved to the Land of Israel and, in 1749, became an emissary to North Africa. Upon completing his mission, he settled in Tripoli, Libya, where he was appointed head of the rabbinical court alongside Rabbi David Tayar and Rabbi Binyamin Venturi.
Rabbi Rokeach brought significant spiritual renewal to the Jewish community of Libya after a prolonged period of suffering, persecution, and population decline. His influence extended throughout Libya, strengthening Jewish communities in the region.
Rabbi Masoud Hai Rokeach passed away in Tripoli on the 10th of Av, 1768. He left behind innovations on the Talmud, commentaries on the Five Megillot, and sermons, some of which were lost over time. Before settling in Tripoli, Rabbi Rokeach maintained connections with the communities of Venice and Livorno, where he also visited and left a lasting impression. His grandson, Rabbi Avraham Chaim Adadi, recounts the accolades received by Rabbi Rokeach during these visits, where he collaborated with local scholars and left a legacy through his writings.
Share this lot:
פריט #34