ספר שפתי כהן, הוא פירוש לתורה על דרך רמז וסוד. מאת המקובל רבי מרדכי הכהן. התגורר בעיה"ק צפת, ולמד שם מפי רבי יוסף קארו, רבי ישראל די קוריאל, ורבי משה מטראני. (ע"פ הקדמת המהדורה החדשה, תשס"ה).

המבורג, ת"ן. דפוס טומיס ראהיז.


דברים מספר זה מובאים עשרות פעמים בספרי הרב חיד"א (בהדגשה "הרב שפתי כהן על התורה", כדי להבחין בינו לבין שפתי כהן על השולחן ערוך)

על השער חתימה ברורה מהגאון החיי אדם '
אברהם דנציג'.

הגאון המפורסם רבי אברהם דנציג (תק"ח-תקפ"ג) נודע בכל תפוצות ישראל בספריו חיי אדם וחכמת אדם אשר עוד בחייו זכו לתפוצה עצומה, והפכו לספרי יסוד בכל בית ישראל וכפי שכתב ידידו הגאון רבי חיים מוואלוז'ין, "גברא דמריה סייעיה… שנתקבל ספרו חיי אדם… ונתפשט בכל גבול ישראל".

סירב ליטול על עצמו עול רבנות והלך בדרך סבו לעסוק במשא ומתן לצורך פרנסתו ולעשות תורתו קבע ועיקר, כפי שהעיד על עצמו בהקדמתו המפורסמת לספר חכמת אדם. למרות זאת, היה ממנהיגי קהילת ווילנא, וכפי שמעיד על עצמו לא זזה הוראה מתוך ביתו ולא נעשה דבר בווילנא בלי הסכמתו. רק לעת זקנותו, בשל קשיי פרנסה, הסכים לקבל על עצמו באופן רשמי את עול ההוראה בווילנא.

עמד בקשרים אמיצים עם גדולי דורו. הגאון רבי חיים מוולוז'ין יחד עם הגאון רבי יעקב מליסא בעל חוות דעת היו אלו שעודדו אותו להוציא את ספרו "חכמת אדם", כפי שכותב בהקדמתו לספרו. עמד גם בקשרי שו"ת עם הגאון רבי מאיר פוזנר בעל "בית מאיר".

הספרים התקבלו בחיבה יתירה בכל שדרות הציבור, זכו לתפוצה בלתי רגילה והפכו לספרי יסוד כבר בחיי המחבר, וכפי שהעיד בפתח המהדורה השניה של ספרו חיי אדם: "להיות שאני בטוח בחסד ה' שחיבורי, הן על אורח-חיים והן על יורה-דעה לא יכזבו… ויודפסו ויחזרו ויודפסו עד ביאת הגואל, כי הן בעודני חי… נתקבלו ב"ה ונתפשטו בכל גבול ישראל, אף כי אחרי מותי שבלתי ספק שיותר ויותר יהיו מקובלים". על ההצלחה תעיד העובדה שבקהילות בכל רחבי ליטא ורוסיה הוקמו "חברות חיי אדם", ללימוד הספר בצוותא. חברות אלו החלו כבר בחיי המחבר, וכפי שכותב: "יש קהילות שקבעו ללמוד בו עם בעלי בתים ותלמידים…". ולכך כיוון ידידו רבי חיים מוולוז'ין, כשכתב עליו: "גברא דמריה סייעיה… שנתקבל ספרו חיי אדם… ונתפשט בכל גבול ישראל".

גם מחוץ לגבולות ליטא הפכו ספריו לספרי יסוד. כך לדוגמה, מובא בשם ה"חתם סופר" שאמר כי מורי הוראה יכולים לסמוך על הוראתו כשאין להם פנאי לעיין בעצמם במקורות ההלכה.

אף החפץ חיים בספרו 'משנה ברורה' הביא דבריו כפוסק מכריע להלכה בעשרות מקומות. הרב מפונוביז' היה אומר שרבו החפץ חיים היה רגיל לכנות יהודי אשר כל דרכיו הם על פי ההלכה 'א' חיי אדם איד!' (הרב מפונוביז' ח"א עמ' נא).


עסק רבות בחכמת הקבלה, ובהגדה של פסח שהוציא לאור עם פירושו, מופיעים הקדמה ופירושים קבליים. כתב גם פיוטים ותפילות. סדר 'תפילה זכה' שסידר, נאמר כידוע, בערב יום הקדוש, יום הכפורים ברבים מתפוצות ישראל' בצעירותו למד לפני בעל 'נודע ביהודה' ולאחר נישואיו קבע מושבו בווילנא והיה ממקורבי הגר"א ולימים הפך למחותנו, כאשר בנו נשא את נכדת הגר"א. נפטר בשנת הע"ג לימי חייו כמנין שם ספרו 'חיי אדם'.

חתימות עתיקות: הק משה אהרן היילפרין, ר' איצק כץ.

ב, קפב דף. 31.3 ס"מ.

Overall Good condition, water stains, title page has tear affecting text, new moss leather binding.

Share this lot:

פריט #101

חתימת יד־קדשו של רבי אברהם דנציג בעל ה'חיי אדם'. שפתי כהן על התורה, המבורג תק"ן.

מחיר פתיחה: $1,500

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right