קונטרס אוהב משפט: יכלכל דבריו במשפט דברי ריבות אשר בעיר סיגעט (מחוז מארמאראש במדינת אונגארין) אשר נחלק העם לחצי, והרבה נכבדים אשר ביניהם גדולי תורה … נעשו לקהל ועדה בקוראי שמם עדת ספרדים. ויקומו אחיהם שונאיהם מנדיהם המכונים בשם קהל ארטהאדאקסין, וקראו אחריהם מלא … ונתפשרו להקריב משפטם לפני ב"ד של חמשה אשר נברר משני הצדדים, אך הרב החמש (החמישי … מו"ה ברוך הלברשטאם נ"י האבד"ק רידניק) לקח עטרה לעצמו, והוציא לאור פס"ד בלי מו"מ [משא ומתן] בהלכה פא"פ [פנים אל פנים] עם יתר הרבנים הנבררים, וכתב שטנה על עדת הספרדים לחייבם בכל, ולעומתו אזר חיל … מו"ה [אורי] פייבל הלוי [שרייאר] אבד"ק בראדשין הי"ו … אחד הרבנים הנבררים … והוציא לאור … תשובה ארוכה, לברר … כי הפס"ד של הרב החמש בטל מעיקרו … והספרדים יזכו בהשפטם … נעתק פה גופא דעובדא, והטענות של שני הצדדים … גם פס"ד של הרב החמש. ונוסף עליהם כמה העתקות ומכתבים [תשובות מרבנים] שונים. ובסופו כתב יושר, מכתב מקהל ספרדים והעתק תקנותיהם … יו"ל במצות קהל עדת ספרדים דק"ק סיגעט.

דפוס יחיד, לעמבערג, תרמ"ח. נדיר.

הפולמוס: בין השנים תרמ"ג-תרמ"ח התלקחה בעיר סיגעט מחלוקת סוערת בין החרדים בקהילה שהצטרפו ללשכה האורתודוקסית בפעסט (הונגריה), לבין "קהל ספרדים" [חסידים המתפללים בנוסח ספרד] שנרשמו בתור קהילת "סטטוס-קוו" מאחר שסירבו לקבל את מרות הלשכה האורתודוקסית בבודפשט, שראשי ה"לשכה" היו מבית מדרשו ה"אשכנזי" של החתם סופר.


ככל שחלף הזמן, הפילוג בקהילת סיגעט הפך למחלוקת שפילגה קהילות רבות. מרבית רבני הונגריה נטלו בו חלק, וכן רבנים רבים מגליציה ומפולין. שני הצדדים פרסמו כתבים פולמוסיים שונים, הסכמות ופסקי דין, קונטרסים וחוברות, עלונים וכרוזים, התומכים כל אחד בטענותיו.


לצד הקהילה הספרדית הפורשת עמדו בין היתר: הגאון רבי יצחק אהרן איטינגא אב"ד לבוב, הגאון רבי יצחק שמלקיש בעל "בית יצחק", הנצי"ב מוולוז'ין, רבי אריה ליבוש הורוויץ אב"ד סטרי בעל "הרי בשמים", המהרש"ם מברז'אן, האדמו"ר רבי ברוך האגר מוויז'ניץ בעל "אמרי ברוך", ורבנים נוספים.


לעומתם עמדו לצד הקהילה האורתודוקסית הוותיקה: האדמו"ר רבי יחזקאל שרגא הלברשטאם משינאווא, האדמו"ר רבי יהושע רוקח מבעלזא, האדמו"ר רבי שלמה שפירא בעל ה"שם שלמה" ממונקאטש, רבי שלמה ליב טאבאק בעל "ערך שי", רבי חיים צבי מאנהיימער אב"ד אונגוואר, רבי יואל צבי ראטה אב"ד חוסט בעל "בית היוצר", ורבנים נוספים. את דבריהם הדפיסו בספר "מכתב גלוי – מלחמת מצוה". (ראה לוט הבא).


במרוצת השנים הלכה המחלוקת ודעכה, והקהילה הספרדית שבה והצטרפה אל הקהילה הראשית בראשותו של בעל "הקדושת יו"ט".


מאחורי השער כת"י (כנראה מאחד מבני משפחת טאבאק) עם פרטי הפולמוס "בעזהשי"ת, על זה נדפס ספר המכונה בשם מלחמת מצוה ובתוכו נמצא קונטרס בשם עין משפט אשר ערך מול אוהב משפט ושם מבאר אם [עם] מי הצדק אפ"י [עפ"י] דת ודין תורה ועל זה נתנו כל גדולי אונגארן עדיהם שהצדק עמו, אשר הפס"ד של הרב החומש אמת וצדק לאמיתה של תורה.


ובפרט עתה ברבות הימים גם משפחת כהנה הישרים שבהם אינם אוכלים משוחט זה וקיבלו כל איש אשר רוח תורה בו את האיסור הניתן יותר ממאה ואחד רבנים וכן קיבלו כל היהודים עליהם ועל זרעם.


והספרדים בעו"ה יש להם ראבינער הנקרא פרעדיגער והם מחללי שבתות וחשודים על כל התורה. מזה בלבד אנו יכולים לראות אם [עם] מי הצדק וד"ל. כתבתי זאת לאמת יותר דבר עין משפט, איש בישר"

חתימה: אלכסנדר טאבאק מסלאטוונע.

חתימה: שלום טאבאק,

חותמות: ישראל טאבאק, סלאטווינע. רישום בעלות של הב' ישראל טאבאק בן שניאור זלמן טאבאק.

חותמות: אשר דוב סרולאוויטש שו"ב דק"ק וורבאפצע.

[4], 16 עמ'; [24], כה-קד דף. 21.4 ס"מ.

מצב טוב, קצת כתמים, כריכה מקורית מנותקת חלקית.

ראה גם לוט הבא.


Regarding the dispute in the community of Sighet, refer to the sources mentioned by Naftali Ben-Menachem in his book \"MiSiferot Yisrael BeHungarya, \" Jerusalem 1958, page 114.

Share this lot:

פריט #429

פולמוס: ‫אוהב משפט, קהילת הספרדים בסיגעט, לבוב תרמ"ח – חתימות בני משפחת טאבאק מסלאטווינע- פרטי הפולמוס בכת"י.

מחיר פתיחה: $200

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right