ספר לבוש האורה, ביאור על פירוש רש"י לתורה, מאת רבי מרדכי יפה – "בעל הלבוש".
פראג, שס"ד. מהדורה ראשונה, נדפסה בחיי המחבר. דפוס חיים בן יעקב הכהן.
ביאורו של רבי מרדכי יפה אב"ד פוזנא, "בעל הלבוש", על פירוש רש"י לתורה. מעבר לשער נדפס: "הספר הזה הוא הלבוש הששי מספר לבוש המלכות, אשר תפר וחבר הגאון הגדול מהר"ר מרדכי נקרא יפה… והוא ביאור על פירוש רש"י שעל התורה ומשא ומתן והתווכחות על קצת מפרשיו והם הרב מהר"ר אליהו מזרחי ז"ל והרב הגאון כמהרר"י [המהר"ל מפראג] שי' בעל גור אריה… וקרא התופר[!] שם הספר הזה לבוש האורה על שם הפסוק ליהודים היתה אורה…".
מעבר לשער דגל המדפיס חיים בן יעקב הכהן. בעמוד האחרון דגל מדפיס נוסף של יהודה ליווא בן משה, אחד מפועלי הדפוס.
בדף פד/2 מפת ארץ ישראל מאויירת, בעמוד הקודם לה נדפס: "והא לך הציור תחומי ארץ ישראל על פי פירוש רש"י כאשר קבלתי, והוא אמתי ונכון, לפי כל דברי רש"י ז"ל כאשר אבאר בע"ה, וכאשר זכינו לצייר אותו כן נזכה לראותו בנוי ומיושב עין בעין…". את המפה הדפיס המחבר על פי קבלה שהיתה בידו כנראה מרבי אברהם מפראג.
צא, [1] דף. 29 ס"מ.
בלי [8] הדפים בסוף – הוספות וחידושים שכתב המחבר לספריו לבוש התכלת ולבוש החור לאחר שנדפסו וכנראה צורפו רק לחלק מהעותקים.
מצב כללי בינוני, כתמים, נקבי עש משוקמים גם בטקסט, הדבקות בשוליים, קרע עם חסרון בטקסט לדף האחרון, כריכת עור מקורית משופשפת בקצוות והשדרה פגומה.
המפה לא נרשמה בקטלוג לאור.
Signature on the title page of Rabbi Binyamin Niederhofheim (1810-1885) was an expert mohel who performed more than 7,000 circumcisions! He was a merchant and talmid chacham, an important member of the Frankfurt-am-Mein community during the time of Rashar Hirsch. He continued the “minyan” of Rabbeinu Natan Adler (rabbi of the Chatam Sofer), which he founded to pray according to the Sefardi nusach, which had passed first to his student Rabbi Leib Amrich and then to Rabbi Binyamin, who was the son-in-law of the son-in-law of Rabbi Leib (Rabbi Be’er Danan). It existed until the Shoah and was called the “Niederhopheimische Shul.” He had a large private library with rare manuscripts.
With a important woodcut map of the Land of Israel and surrounding nations, charting the travels of the Children of Israel. Decorative and clearly defined, the map depicts ships riding the seas with cities delineated by towers adorned with flags - an altogether sophisticated representation. The details of the map were entirely based on information derived from the Bible and its commentaries, for, as E. & G. Wajntraub point out in their “Hebrew Maps of the Holy Land” (1992) p. 41 “it was not possible to draw eye-witness reports, and all geographical data is based [only] on the geographical knowledge of the Bible.”
Share this lot:
פריט #25