סדר ברכת הנהנין [ונטילת ידים], ווארשא תר"ד.
וריאנט מעניין: באותו שנה נדפס שם עוד מהדורה שבו נדפס על השער "תועלת הספר ידוע לכל מבקש דבר ה' זו הלכה ברורה לאמיתתה של תורה". מהוצאה הנוחכית נשפט שורות אלו.
מונדשיין, ספרי ההלכה של אדמו"ר הזקן עמ' 224 מספר יב.
[1], ב-כב דף.
האדמו"ר הזקן כתב תחילה בהרחבה את פסקיו בהלכות ברכות הנהנין בשולחן ערוך שחיבר (בהיותו במזריטש, בשנים תקל"ב-תקל"ג). השולחן ערוך נדפס רק לאחר פטירתו, בקאפוסט תקע"ו. אך קודם לכן (בשנות התק"נ או בראשית שנות התק"ס) כבר הדפיס את "לוח ברכת הנהנין", שבו קיצר את הפסקים שכתב בשולחן ערוך, כדי שישמשו הלכה למעשה. ה"לוח" נדפס לראשונה כבר בחייו והוא תואם להכרעותיו בשולחן ערוך שלו.
מאוחר יותר כתב האדמו"ר הזקן חיבור שלישי בהלכות ברכות, שנקרא "סדר ברכת הנהנין". חיבור זה נדפס אף הוא מספר פעמים בחיי האדמו"ר הזקן, בתוך סידורו, ובו שינה הרבה מן הפסקים וההכרעות שפסק בשולחן ערוך שלו וב"לוח ברכת הנהנין". בעוד שבחיבורים הנ"ל פסק על פי דעות הפוסקים האחרונים, ובראשם ה"מגן אברהם", הרי שב"סדר ברכת הנהנין" חזר בו והכריע על פי דעות הראשונים.
מצב טוב, לא כרוך.
Share this lot: