ספר שאלות ותשובות רשב"א, ווין תקע"ב.
חתימת י"ק על השער "קניתי מר"ש ווילנר בעד 1 ר"כ ב' ויחי תרנ"ה הק' שלום מרדכי הכהן אבד"ק ברעזאן"
עוד חתימה ממנו בדף ההסכמה "הק' שלום מרדכי הכהן חופ"ק ברעזאן".
כמה הגהות בכתי"ק. יש עוד הגהה למדנית חשובה בכת"י עתיק יותר.
שר התורה הגאון האדיר רבי שלום מרדכי הכהן שבדרון (המהרש"ם), אב"ד ברעזאן בעל שו"ת מהרש"ם (תקצ"ה-תרע"א) – היה נודע כמשיב הגדול בדורו, וכל השאלות הסבוכות היו באות לפתחו, ויעידו על כך אלפי התשובות שהשיב להלכה לכל קצוות תבל אשר נדפסו בספרי תשובותיו, והוא השיב עליהם בבהירות ובמשנה סדורה.
חסיד המקורב לאדמו"רי בעלזא, זידיטשוב, סטרעטין וטשורטקוב. בהיותו נער רך בשנים קיבל הדרכה אישית מפי האדמו"ר רבי מאיר מפרעמישלאן. מימי ילדותו ונעוריו עסק בתורה בהתמדה מופלגת, ובדבקות בדרכי התורה והחסידות. מקובל בין זקני החסידים, כי רבו השר שלום מבעלז הורה לו, מכיוון שהוא נחשב לבקי הגדול בדורו, הרי שעליו להיות 'כח דהתירא' ולפסוק כשיטה המקילה, בכדי להקל על עם ישראל, ובירכו שתורתו לא תהא רק כמונחת בקופסה, אלא שיוכל להשתמש בה בכל עת ובכל שעה. בלטה פסיקתו להתיר מצות מכונה בפסח על אף שהשתייך לעדת החסידים. עוד כשהיה צעיר לימים ראה בו גאון הדור בעל "שואל ומשיב" את יורשו הרוחני,
בתקופה שלאחר נשואיו פתח 'חנות', אך בישבו בה הספיק לחזור ארבע מאות פעמים[!] על ארבעת חלקי שו"ע. לאחר תקופה החל לכהן ברבנות, והגאון רבי שלמה קלוגר יצא מגדרו והעניק לו "סמיכה" נלהבת, בכתבו: "…אף שאיני נותן הורמנא לשום אדם מחמת טעם הכמוס עמדי, אך רו"מ אינו צריך להורמנא שלי, ויורה יורה כדת של תורה כאחד מגדולי ישראל המפורסמים, ויוכלו לסמוך עליו בכל מקום…". גם הגאון בעל "מנחת חינוך" כתב לו מכתב הסכמה מעניין: "האברך המחבר מראה נפלאות תורתו ורב כחו ואנו כבר זקננו…". עיקר פרסומו בא מגדולתו בתורה ובהלכה, ואולם בהקדמת ספרו "תכלת מרדכי" על התורה, מובאים מעשי-פלא רבים על גילויי-חזון שהראוהו מן השמים, ועל ישועות ורפואות אשר פעל בכח קדשו.
.
אב"ד פאטיק (זולוטי-פוטיק), יאזלוביץ, ומשנת תרמ"ב רבה של ברעזאן במשך שלושים שנה עד פטירתו בשנת תרע"א.
חיבר עשרות חיבורים בהם: 'שו"ת מהרש"ם' (ששה כרכים עם למעלה מאלפיים ושלוש מאות תשובות), 'דעת תורה', 'גילוי דעת', 'שו"ת דרכי שלום', 'משפט שלום, 'תכלת מרדכי' ועוד.
Share this lot:
פריט #54