שאלה : … על ענין… הפירוד שנתחדש עכשיו… כי זה הרבה שנים… שנתיישבו בארה"ק צפת וטבריה… אשכנזים הי"ו וכך הי’ מנהגם זה כמו חמשים שנה ששלחו תמיד שליח א’ בשביל כלם, וכל מה שהיבא השליח חלקו ביניהם… והנה זה מקרוב כמו שני שנים כמה אשכנזים… מצפת נתיישבו בחברון והיה מנהגם כמאז … ועכשיו… אנשי חברון זרזו בעצמם ושלחו שליח רק בשביל חברון לבד וכששמעו אנשי צפת וטבריה… צעקו במר נפשם… יורנו מורנו ורבינו הדין עם מי… מנאי השואל משה בן… ר’ צבי חיים יצ"ו מעיר הקדש טבריה… השד"ר מהכולל חכמי רבני אשכנזים הי"ו של צפת וטבריה וחברון…
(ויניציאה) : (Francesco Andreola), [תקפ"א] .
ה דף. נדפס בלי שער.
ממוען בכת"י להרב אליהו אהרן לאטאש אב"ד ויניציאה
נדיר ביותר! ידוע רק על עוד שני עותקים בעולם בספרייה הלאמית.
פולמוס שליח חב"ד בחברון.
סביב שנת תקע"ט ירדו היחסים בין הקבוצה החב"דית ובין החסידים האחרים (ועם הפרושים או המתנגדים) בצפת ובטבריה . חמש עשרה משפחות חב"דיות נסעו לעיר הדרומית חברון כדי לייסד שם קהילה חדשה. הקהילות של צפת וטבריה הרגישו איום כלכלי מצד ההכרזה על עצמאות. כדי לחסום את פעילות הגיוס של השליח החדש של חב"ד בחברון , פרסם רבי משה בן צבי חיים כנציג של ערי צפת וטבריה ״שאלה״ פשוטה של הלכה יהודית בוונציה.
במציאות, מדובר בדיאטריב החריפה נגד החברונים, המאשימה אותם בהפרת הסטטוס קו. יערי כותב כי חסידי חב"ד המשיכו לגייס תרומות בהצלחה בארץ המוצא שלהם רוסיה, וגם במזרח התיכון ובמזרח הרחוק בשיתוף פעולה עם הקהילה הספרדית של חברון. איטליה גם נשארה בטווח הגיוס של החברונים – למרות ה"שאלה". ראה: יערי, שלוחי ארץ ישראל (1977), עמ' 679-682.
מצב טוב מאוד, כתמים קלים, כריכת עור מפוארת.
Share this lot:
פריט #57