ספר עיבור שנים ותקופות… משנת הרצ"ט… ועד סוף העולם, מאת רבי יששכר אבן-סוסאן. וויניציה, של"ט. דפוס זואן דיגארה.
עיבור שנים וחישובי הלוח, עם טבלאות ותרשימי "עיגולים". רישומים בכתב יד בדף השער ובמספר דפים נוספים.
לפנינו המהדורה הראשונה והמושלמת בשם זה (ראה הרחבה).
עותק נאה ושלם נדיר.
עותק נאה ושלם נדיר.
קדמה למהדורה שלפנינו מהדורה בלתי גמורה, שנדפסה בערמה שלא מדעת המחבר ונקראה בשם תקון יששכר. ישנם הבדלים מהותיים בין המהדורות, ויש חלקים הכלולים רק במהדורת ונציה שלפנינו, כמופיע בהקדמת המחבר בראש הכרך שלפנינו: "אמר המתקן, ספר זה נעתק בשני' שלושה מקומות שלא מדעתי. וזאת המוגהת ויותר לי נבחרת ולסימן עשיתי לה כאן שם זה. וגם נתחדשו בו הגהות חדשות ודברים אחרים מה שאינן בראשון – טוב ממנו כפלים". יש לשים לב שבנוסח הראשון (קושטא שכ”ד) מתייחסים החשבונות לשנת ה‘ שכ“ד ואילך, בעוד שבנוסח ונציה של”ט (שלפנינו) מתייחסים החשבונות לשנת הרצ“ט ואילך, כלומר בנוסח הדפוס המאוחר של”ט מצוי הנוסח המוקדם והמדויק של כתב היד ובדפוס הראשון (שכ"ד) מצוי נוסח שונה! (ראה: י’ בן יעקב, אוצר הספרים, ווילנא 1880, עמ‘ 429 בערך עבור שנים).
רבי יששכר אבן סוסאן נולד בפאס שבמרוקו ברבע הראשון של המאה ה 16. בצעירותו עלה לצפת ועמד בראש הנהגת קהילת המערבים בה, שם נשא ונתן עם מרן הבית יוסף אודות מנהגים שונים. לאחר מכן עלה לירושלים בה היה מתלמידיו של רבי לוי בן חביב. בשל מצוקה כלכלית עזבה בשנת רצ”ט ונדד בקהילות השונות. בנדודיו הגיע למצרים, סלוניקי, קושטא, וונציה ולמקומות נוספים. בשנה זו החל לחבר את ספרו “תקון יששכר”, ששמו שונה לאחר מכן ל“עבור השנים” וסיימו בשנת ש“ו, השנה בה חזר לצפת. בספר כלל עדויות רבות על מנהגי הקהילות אותן הכיר ובהן שהה, ועל שיטות המנין לצרכי עיבור, שמיטה וסדרי פרשיות הנהוגות בהן. לאחר שובו לצפת חיבר אבן סוסאן תרגום ערבי לתורה וסיימו ב־1573.
קלו דף, עם הדף החלק, דף [קח] שבין שני חלקי הספר. הברמן, המדפיס די גארה 52.
18.8 ס"מ.
מצב טוב. כתמים. נקבי עש קטנים קלים בשוליים. כריכה נאה עם שדרת עור.
Share this lot: