ספר מסעות ירושלים כולל תיאור מקיף מנסיעתו של הרה"ק אדמו"ר ממונקאטש בעל 'מנחת אלעזר' לירושלים בשנת תרצ"א. נסע מק"ק מונקאטש לירושלים כדי לבקר אצל הסבא קדישא רבי שלמה אלפאנדארי. חיברו הרב משה גאדלשטיין שהיה א' הנוסעים עם האדמו"ר בנסיעה ההוא.
מונקאטש, תרצ"א. מהדורה ראשונה.
בתחילת הספר הסכמות ומכתבים, הסכמת בד"ץ מונקאטש, מכתבים מאת הרבנים הגאונים עולי ארץ הקודש יחד עם האדמו"ר. מתוכם רבי בן ציון וועזל אב"ד טורדא, רבי הלל וינברגר אב"ד סערדאהלי, רבי שלמה צוקר אב"ד האלאס ועוד.
בדף ד הודבקו כמה תמונות מהמנחת אלעזר על ההסכמה.
חמש דפים רשימת פרענומעראנטן בסוף הספר שכולל גם המנחת אלעזר עצמו.
במצב טוב, כריכה מקורית.
חותמת: יחזקאל שווארץ, קאשוי.
בספר שלפנינו יש קטעים שהושמטו ממהדורות אחרות.
וכך נכתב בספר מסעות ירושלים: "בהיות רבינו שליט"א בתוככי ירושלים באו אליו גדולים חקרי לב מהרבנים החרדים שם ליהנות ממנו עצה ותושייה כדת מה לעשות ע"ד ישיבת סאלבאדקע שהיתה מלפנים בחברון ואחרי הפרעות והשחיטות ר"ל נעתקו משם וקבעו ישיבתם בירושלים והמה רובם ככולם (אם כי למדנין המה) הולכים קצוצי פאות וזקן ומגדלי בלוריות ורגילים לזה ממדינתם ובהיותם בחברון שאין שם ישוב חסידים מהאשכנזים כ"כ לא הזיקו לאחרים משא"כ פה בקרתא דשופריא עיר מלאה חכמים חסידי עליון ירעו וישחיתו לנו ולבנינו ותלמידי ישיבותינו שילמדו מהם ח"ו בדמותם כצלמם.
"רבינו בשמעו את כל התלאה הזאת הלך להתייעץ עם הסבא קדישא הרב מהרש"א [הרב אלפנדרי, אותו חשב הרבי ממונקאטש למשיח. י"ש] אם להרעיש עליהם כעת אחרי שנמלטו על נפשם מהפראים וכו'. והוא השיב בחכמת שלמ"ה אשר בקירבו כי יש לחוש בעודם בחמימות מהרוגי חברון שנשחטו גם מתלמידי ישיבתם (בתוכם יראי ה' הי"ד) ואם ירעישו עליהם יכנסו תחת כנפי אותו האיש קוק וכל משרד הרבנות הציונית שר"י, ועי"ז יתרבה חילם כי ישיבת סלאבדקי מפורסמת בעולם והראש מתיבתא שלהם מפורסם ללמדן, ע"כ שוא"ת עדיף כעת.
"ועוד הסביר במתק לשונו הקדוש באמרו כי זה הרב שלהם משה מרדכי (עפשטיין) אם כי הוא למדן, אבל אוהב ממון מאוד. וגם קוק כמותו בזה, וע"כ מקנאים זל"ז ופירוד לבבות בינותם אמנם כשיצא כנגדם כבוד הדר"ג בגלוי כראוי להן עוד בהיותו פה עיה"ק. אז יגרום הנצחון של ראש הסלבאדקאים להתחבר לקוק וסייעתו ונוסף גם הוא על שונאנו, וגו' ואין כדאי כעת. וכשאני לעצמי כשבאו תלמידי סלאבדקא לביתי לדבר ד"ת וראיתים בלי זקן ופיאות ומגדלי בלורית.. כי הם באמת מחריבי קרתא קדישא. וכן יעשה גם הדר"ג להזהיר לאנ"ש.. להתרחק מישיבתם, אבל לא לצאת עתה בקול רעש מטעם הנ"ל..", עד כאן הציטוט מהספר.
Share this lot: