ספר בית אהרן, מראי מקומות וציונים לכל פסוקי התנ"ך, המובאים בשני התלמודים, בספרי מדרשים, ובספרי קבלה, דרוש ומוסר, מאת רבי אהרן בן רבי שמואל.
פרנקפורט דאודר, ת"ן-תנ"א. דפוס יוחנן קריסטוף בעקמן. מהדורה ראשונה.
על השער חתימה "חנני אלקים בזה כ"ד הק' אריה ליב מבריסק דליטא יע"א"
ורישום ארוך "שייך להרב הגאון הגדול המופלג ומופלא עושה פלא … פ"ה כבוד מוהר"ר ארי' ליב נר"ו אב"ד דק"ק בריסק בהגאון המופלא מהרשזצ"ל שהי' ר"מ ואב"ד דק"ק קראקא חתן הגאון החסיד מה"ו ….. אב"ד דק"ק לבוב יצ"ו".
עוד חתימה ממנו בראשית השער שקשה לקריאה אבל כנראה משנות כהנותו בזאמושט.
חתימתו נדירה ביותר! ככל הנראה זה החתימה היחיד בעולם שקיים כיום ממנו.
הגאון הקדוש המפורסם רבי אריה לייב סירקיש אב"ד קראקא [ת' לערך-תע"ד], "אדם הגדול בענקים, מופלא בדורו, ארי שבחבורה, רבן של כל בני הגולה, קדוש ישראל גדול מרבן שמו כש"ת רבי ארי' ליב פירקש זצוקללה"ה שהי' אב"ד ור"מ דק"ק קראקא ובשאר קהלות קודש ולאחרונה בק"ק בריסק דליטא יצ"ו". מח"ס שו"ת שאגת אריה וקול שחל. נולד לאביו הגאון הגדול המפורסם בדורו רבי שמואל צבי הירץ זצללה"ה האבדק"ק פינטשוב, שהיה בנו של גדול הדור רבינו יואל סירקיש זצללה"ה הב"ח, וחתנו של הגאון הגדול המפורסם בדורו רבי נחמן הכהן רפאפורט זצללה"ה . בהיותו ילד קטן נתייתם מאביו הגאון זצ"ל ואמו הרבנית הצדקת נישאת לגדול הדור רבינו דוד הלוי זצללה"ה האבדק"ק לבוב בעל טורי זהב, שהיה דודו לשעבר ועל ברכו נתגדל וגם שאב מבאר תורתו ונעשה לתלמידו המובהק.
בעת ההיא רעשה הארץ ומלואה תבל ויושבי בה, אודות משיח השקר שבתי צבי שר"י, ובכל ארצות המערב אפריקא ואסיא טעו אחריו ויאמינו בו כבמשיח אלקי יעקב. הקול הגיע גם לאזני הגאון בעל טורי זהב זצללה"ה אבי חורגו ורבו של רבינו, ולצורך זה שלח את רבינו זצ"ל ואת בנו הגאון רבי ישעי' הלוי זצ"ל, שיסעו אל עיר קונשטנדינא מקום מכון שבתו של המשיח וידברו עמו ויתהו על קנקנו וישיבו לו דבר. ונתן ש"צ שר"י, לכל אחד מהם שקל זהב אחד ומטפחת אחת טובה, ולאביהם הזקן הגאון בעל ט"ז זצ"ל שלח כתונת אחת וגם כתב לו מכתב וחתם תחתיו את שמו (הנוסח התפרסם). אולם עד שחזר רבינו אל הט"ז, כבר התאסלם ש"צ ונודע קלונו ברבים.
בעשורים שלאחר מכן שימש כרב ואב"ד בקהילות רבות בפולין ובליטא: בגיל 23 נתמנה לאב"ד סווירז, בשנת תכ"ח מונה לאב"ד קאמארנא, בשנת תל"ז עבר לסטאבניץ, בשנת תמ"ט עבר לזאמושץ', ובשנה זו עבר גם לטיקטין. בשנת תנ"ה מונה למחליפו של רבי אהרן תאומים כרב העיר קראקא. בשנת תס"א עזב את הרבנות בקראקא לטובת העיירה בריסק, שם הנהיג את הקהילה היהודית עד לפטירתו.
במשך השנים התפרסם שמו בעולם היהודי כאחד מגדולי הפוסקים ושאלות בהלכה הופנו אליו מכל רחבי פולין. תשובותיו מאופיינות בבקיאות וחריפות בליבון הסוגיות. לרוב נהג בכוחא דהיתירא עדיף/
היה פעיל גם בהנהגת הדור, כיהן כאחד מראשי רבני ועד ארבע ארצות ואף פרסם ביחד עם רבני הוועד פסק דין בסכסוך בין קהילת טיקטין לקהילת סמייטיץ' ופסק נוסף בסכסוך בין קהילת טיקטין להורודנא שהובאו לבירור באסיפת הוועד. בנוסף נתן הסכמות לספרים רבים ביניהם "צפנת פענח" ו"כתונת פסים" לרבי יוסף מפרמישלא, ו"הלכה ברורה" לרבי פנחס אויערבאך.
See C. N. Dembitzer, Kelilat Yofi, 2 (1893), 61; EJ; JE; B. Friedberg, Luhot Zikkaron (1897), 24–25; Z. Horowitz, Kitvei ha-Ge\'onim (1928), 139; I. Halperin (ed.), Pinkas Va\'ad Arba Arazot (1945), 214 n. 3.
2, 2, 56, 58-115, 116-178 leaves. 31.1cm.
The author, who worked on the writing of the sefer for approximately ten years, lists in his introduction thirty six seforim to which he refers in his work. The sefer received enthusiastic approbations by the rabbis of the generation, who noted that it is the first reference work ever on the bible. Today it constitutes an inseparable part of the printed bibles.
The title page is unique in that on its upper part appears a text and on the lower part an impressive illustration of Shmuel and Aharon. The creator of the title page is Reb Mordechai Slavitzer.
Overall in Good condition, stains, light wear & small marginal tears to first 2 pages, light marginal worming, wear & tears to last 2 pages, new binding.
Share this lot:
פריט #111