על דף השער "שייך להרב מהורחוב הדר פה בראד" הלשון הלא שגרתי מתאים עם רבינו שכיהן כאב"ד הורחוב ואח"כ ישב כמה שנים כתלמיד חכם וגאון מפורסם בבראד לפני שהתקבל שם כאב"ד.
עוד חתימה עתיקה קניתי מהוני לכבוד קוני הקטן אברהם במוהר"ר שלום שליט"א מליסא.
רישום עתיק "שייך להרב מלע….
הספר היה למראה עיני המבין הגדול הרב שמעריל ציטראנענבוים שליט"א והוא אישר את הדברים בלי פקפוק.
הרב יצחק הלוי הורוביץ (מכונה: ר' איציקל האמבורגר), (תע"ה- תקכ"ז, ) היה למדן, מנהיג וראב"ד אה"ו.
חותנו של רבי משולם איגרא וסבו של רבי נפתלי מרופשיץ, ומחותנו של רבי יחזקאל לנדא.
נולד בביליחוב (Bílichov) לרבי יעקב יוקל הורביץ [בנו של רבי מאיר הלוי הורביץ המהר"ם טיקטין ואחיו של רבי צבי הירש הורביץ אביהם של רבי שמואל שמלקא ורבי פינחס הורביץ], שהתפרסם כרבה של קהילת גלוגוב (Głogów), ובאותה עת היה הרב של קהילת ביליחוב. היה מיוחס לשושלת רבנים.
כבר בצעירותו התפרסם כעילוי ובעודו בן 13 בחר בו רבי יעקב באב"ד מברודי] כחתן לבתו רייצה. לאחר נישואיו היה סמוך כמה שנים על שולחן חותנו שסיפק לו את כל מחסורו, והוא באותו זמן ישב ולמד תורה ונמנה על חכמי הקלויז המפורסם בבראד.
לאחר מכן קיבל על עצמו רבנות, וכיהן בקהילות שונות כגון: לעשנוב, משנת ת"ק אב"ד הארחוב (Harrachov) בבית דינו בהורחוב כיהנו כדיינים הגה"ק רבי רפאל מייזליש בכל תוספת שבת והגה"ק רבי איציקל דראהביטשער.
משנת תק"ט כיהן שש שנים על מקום אביו בגלוגא, עד שפרצה מחלוקת בינו ובין הדדין הרב לעמיל אז חזר לבראד וישב שם כמה שנים כתלמיד חכם וגאון מפורסם עד שנתקבל בערך בשנת תקכ"ב כאב"ד ושימש שם כשלש שנים.
באותה שנה ביום י"א בתמוז תקט"ו, נפטרה אשתו, והוא נישא לאחייניתה בילה, בת גיסו רבי יצחק באב"ד. משני נישואין אלו היו לר' איציקל 15 צאצאים. בברודי ישב ר' איציקל כ-10 שנים, בהן נהג רבנותו בחוכמה, והצליח להתאהב על כל החוגים בעיר.
בשנת תקכ"ה לאחר פטירתו של רבי יהונתן אייבשיץ נבחר ר' איציקל מתוך שורה של מועמדים, לכהן כרב ואב"ד של קהילת אה"ו. בחירתו זו נעשתה גם בהסכמתו של רבי יעקב עמדין. ר' איציקל בחכמתו השכין שלום בקהילה, ביטל את שרידי המחלוקת ואישר את כל התקנות שתיקן רבי יהונתן אייבשיץ.
הבעש"ט התבטא עליו ועל ריעו הנודע ביהודא "הזהרו בכבודם, אויף דער שווארצעיר איציק און דער דארער יחזקאל שטייט א האלבע וועלט".
למרות שלדעת רבי יעקב עמדין, הוא עצמו היה ראוי לשבת על כס אב"ד אה"ו, בחירתו של ר' איציקל המבורגר לאחר פטירתו של רבי יונתן, הייתה על דעתו ובהסכמתו. יחד עם זאת, פעולותיו של ר' איציקל לחיסול המחלוקת בקהילת אה"ו, אישור תקנותיו של רבי יונתן והפסקת הרדיפה אחר מצדדיו, היו לצנינים בעיני היעב"ץ.
בשבתו על כסאו באה"ו, פרצה פרשת הגט מקליווא שהייתה מחלוקת הלכתית בדבר כשרותו של גט, אשר הסעירה את העולם הרבני בשנים תקכ"ו-תקכ"ז, ועסקה בגט שנתן אדם לאשתו, והצדדים דנו בשאלה אם היה במצב נפשי שבו גירושיו תקפים או לא. המחלוקת חרגה מגדרי הדיון ההלכתי, הציתה סכסוך נרחב בין רבנים משני הצדדים ובין קהילות שונות, ורבים שבחשובי רבני הדור נזקקו להתערב בה.
לאחר שהתעוררה המחלוקת פנה רבה של קליווא הרב ישראל ליפשיץ לר' איציקל בבקשה שיזהיר את הבד"צ של קהילת פפד"מ כי אם לא יחזרו בהם מפסילת הגט הוא יחרים אותם. רבי יצחק ביקש קודם לדעת את עמדת מחותנו (הנודע ביהודה), וכאשר זה נתן את הסכמתו, החליט אכן רבי יצחק להחרים את כל מי שלא יחזור בו מפסילת הגט. את החלטתו זאת לא הספיק להוציא אל הפועל, שכן באותם ימים נפטר בהמבורג, גרמניה, והוא בן 52 שנה.
מח"ס מטעמי יצחק.
לתולדותיו בהרחבה ראה בספר ברכה משולשת (בילגורייא תרצ"ה)
ספר ילקוט ראובני – אמשטרדם, ת"ס
ספר ילקוט ראובני, מאמרים ומדרשים על התורה, מלוקטים מספרי קבלה, ספרי הזוהר וספרי קדמונים. אמשטרדם, ת"ס . דפוס עמנואל עטיאש. מהדורה שניה. שער נפרד לחלק "שכחת לקט".
1], כה, כז-קפד; [1], ט דף. 32.5 ס"מ. מצב משתנה בין הדפים. דפים ראשונים ואחרונים במצב בינוני. דפים רבים באמצע הספר במצב טוב-בינוני. כתמים ובלאי. כתמי רטיבות כהים בדפים הראשונים והאחרונים ובדפים נוספים. סימני עש קלים וקרעים בדפים הראשונים והאחרונים. שני דפים ראשונים מנותקים בחלקם משער הדפים. כריכה ישנה, פגומה ובלויה.
Share this lot: