ספר בית יעקב, ביאור על פי קבלה של עניין סולם יעקב ו-77 שאלות בפתרון חלום יוסף עם תשובות על פי הקבלה וגימטריאות. מאת המקובל רבי אברהם הכהן מלאסק הי"ד בעל "וחשב לו הכהן".
ליוורנו, דפוס רבי יעקב נוניס ואיס ורפאל מילדולה, תקנ"ב. מהדורה יחידה ולא מצויה. כמה מציורי הדפוס צבועים ביד.
הסכמות רבני תונס: ר’ שלמה אלפאסי, ר’ עוזיאל אלחאייך, ר’ אליהו חיים [צ"ל: חי] בורג’יל, ר’ אברהם נג’אר, ר’ אברהם טייב, ר’ שמואל הכהן יצחקי, ר’ יוסף זרקא, ר’ אברהם אבוקארא, ר’ יצחק ב"ר דוד אלחאייך ור’ דניאל פראנקו. המהרי"ט אלגאזי, הפרי מגדים ועוד.
בשער ובדפי הספר חמשה חתימות הגה"ק רבי שמואל העללער אב"ד צפת.
שלשה חתימות הגה"צ רבי גדליה קליין זצ"ל מדעעש וצפת.
הגאון הקדוש רבי שמואל העליר נולד בשנת תקס"ג. רבה ומנהיגה של הקהילה האשכנזית בצפת במשך למעלה מארבעים שנה. רבי שמואל סיפר, שראה בילדותו את החוזה מלובלין בעת עריכת סדר פסח והעיד שראה את כל אבריו הפנימיים כמו היו גופו ובגדיו שקופים. יש הטוענים שמאז קיבל ידע רב ברפואה עד שמכל האזור היו באים אליו חולים לרפואה, גוים כיהודים. כמו כן קיבל תורה מפיו, אשר הטביעו בו חותם עמוק. לאחר מותו של רבו הרב הקדוש רבי אברהם דב מאוורוטש בעל הבת עין בשנת ת"ר, נהיה לרבה ומנהיגה של הקהילה האשכנזית בצפת, מגדולי מנהיגי החסידים בארץ ישראל, ר' היה שמואל העליר לדמות המובילה בהנהגת היישוב עד לפטירתו. כמו"כ היה מקורב לגדולי הצדיקים שבגולה אשר נתנו בו אמון רב בהנהגת הקהילה בצפת. מחבר הספרים: 'טהרת הקדש', 'דברי משפט' ו'שברי לוחות', ועוד.
נפטר בשנת תרמ"ד ונקבר בבית העלמין העתיק של צפת סמוך לרבני צפת האר"י ורבי משה קורדובירו.
הגה"צ רבי גדליה קליין זצ"ל מדעעש וצפת. נולד בשנת תרי"ד לערך בדעעש לאביו רבי דוד קליין זצ"ל.
בשנת תרמ"ז לערך התעוררה סערה בדעעש בעקבות חמישה עשר יהודים וביניהם רבי גדליה קליין ובן גיסו הרה"ק אדמו"ר רבי יחזקאל פאנעט זצ"ל מדעעש בעל הכנסת יחזקאל שהלכו עם שטריימל קאפטן וגארטיל בפרהסיה ועוררו בזה את שנאת הגויים. מפקד המשטרה בדעעש הוציא צו הוראה ביום כ"ג מר חשון תרמ"ח בו הוא אוסר לחמשה עשר היהודים ראשי משפחות מדעעש להופיע בפומבי בשבתות וחגים לבושים בקפוטה פולנית וחובשים שטריימל לראשם. להפריע לסדר ולשלווה בעירנו. צו האיסור חל על כל המדינה ולא רק על העיר דעעש ועורר מחאות נגד פסק זה עד שהובא צו מפקד המשטרה לערעור בבית המשפט במחוז סולנוק ביום כ"א טבת תרמ"ח ביטל בית המשפט את צו האיסור של מפקד המשטרה וזיכה את היהודים להופיע בפומבי בלבושם החסידי.
מחמת רדיפות הגויים שמהם סבל עקב לבושו יצא רבי גדליה קליין ממדינה זו ועלה לארץ ישראל ביום י"ד אייר שנת תרמ"ט הגיע לעיה"ק צפת ת"ו והתיישב שם שם היה יישוב גדול של צדיקים חסידים ואנשי מעשה באותה תקופה כפי שמזכיר זאת רבי גדליה בהקדמת הספר אזור אליהו שהו"ל.בצפת עסק' יומם ולילה בתורה ועבודה.
בשנת תרע"ז נסע רבי גדליה לחתונה משפחתית שהתקיימה בעיר בעטלאן שליד דעעש ושם נפטר לבוש בבגדי שבת ויו"ט ובעוד השטריימל' על ראשו ביום ט"ו תמוז בשנת תרע"ז ומנו"כ בבעטלאן יש לציין שהוא הגב"ר אשר מסר נפשו ללכת עם הלבוש החסידי בשטריימל וקאפטן ובעת פטירתו מן העולם היה לבוש בלבוש זה שעליהם התמסר ואף גלה ממדינתו עליהם.
(מתוך מאמר לתולדותיו בעלי זכרון טז, ראה שם באריכות).
חתימה: הצעיר ששון אליא בגדאדי.
רישום בעלות של ר' ברוך בלא"א שלמה כהנא.
המחבר: רבי אברהם ב"ר יחיאל מיכל כ"ץ זצ"ל מלאסק , גדול בתורה, בנגלה ובנסתר, עלה לארץ ישראל והתיישב בירושלים. מונה לשד"ר ירושלים. נדד בארצות הגולה במשך חמש עשרה שנה, ובכל מקום שהגיע נשא דרשות לתיקון מצב הדת, ודאג לייסוד בתי כנסת ומקוואות. נודע כמקובל, חסיד ופרוש, שצם משבת לשבת, ולמד תורה בעמידה ובקול. חיבר ספרים נוספים: "וחשב לן הכהן", "עין פנים לתורה", "ולבש הכהן", "והעריך הכהן" וספר "ושב הכהן". בשובו לירושלים נאסר ע"י הגויים ומת על קידוש השם בעינויים בכלא בירושלים, בכ' אדר ב' תקנ"ד.
19 ס"מ.
Share this lot:
פריט #71