כרך כתב-יד, חידושים בסוגיות הש"ס, בכתב-יד המחבר הגאון הצדיק רבי בנימין זאב וואלף תרצה'ס-הירשלר אב"ד טופולשאני, מח"ס "תפארת שבת" (מגדולי תלמידי מרן ה"חתם סופר" ורבו המובהק של הגאון ה"לבושי מרדכי").
נכתב בתאריכים שונים תקפ"ו-תקצ"ו בגיסונג.
לא נדפס.
המחבר הקדוש כתב בצוואתו: "כל מי ומי מיוצאי חלצי מדור ודור מדורשיו אשר יתעורר לבו הבהיר להעלות החיבורים הנזכרים על הספר בדפוס – יונעם גורלם וחבלם ויהיה ד' עמם".
הגאון הצדיק רבי בנימין זאב וואלף תרצה'ס-הירשלר (תקמ"ה-תרכ"ה) היה מחשובי תלמידי החתם סופר עוד בתקופת מטרסדורף. התייתם בילדותו מאביו והתחנך ע"י אמו מרת תרצה, ועל שמה נקרא לדורות. רבו החת"ס חבבו מאד, וישנם כמה תשובות מהחת"ס אליו. באחד מהם (יו"ד, סימן קס) כותב אליו רבו: "תלמידי כבני חביבי כנפשי… הרב המופלא". בשנת תקע"ח כבר כיהן כדיין בעיירת מולדתו מטרסדורף,
ובערך משנת תקפ"ד כיהן כאב"ד גיסינג. בערך בשנת תקצ"ח החל לכהן כאב"ד בטופולשאני עד לפטירתו בי"ב אייר תרכ"ה. השאיר אחריו חיבורים רבים בכתב-יד קדשו על כל חלקי התורה בהלכה ואגדה, מהם נדפס לאחר פטירתו חיבורו "תפארת שבת" בלבד. תלמידו המובהק הגה"צ המפורסם רבי מרדכי וינקלר אב"ד מאד בעל "לבושי מרדכי" סיפר שאביו "היה מאמין פשוט שאדמו"ר הגאון מ' וואלף תרצי'ס יש לו גילוי אליהו". בספר 'מליצי אש' כותב עליו: "גדולי הדור החזיקו אותו לצדיק הדור. כשדרש לעם ה' היה בוער באש קודש עד ששומעיו הרהרו בתשובה". מסופר שלאחר פטירתו ההין נער נוצרי להשליך רפש וטיט על קברו, ועוד באותו לילה מת הנער במיתה משונה וחטופה.
ובערך משנת תקפ"ד כיהן כאב"ד גיסינג. בערך בשנת תקצ"ח החל לכהן כאב"ד בטופולשאני עד לפטירתו בי"ב אייר תרכ"ה. השאיר אחריו חיבורים רבים בכתב-יד קדשו על כל חלקי התורה בהלכה ואגדה, מהם נדפס לאחר פטירתו חיבורו "תפארת שבת" בלבד. תלמידו המובהק הגה"צ המפורסם רבי מרדכי וינקלר אב"ד מאד בעל "לבושי מרדכי" סיפר שאביו "היה מאמין פשוט שאדמו"ר הגאון מ' וואלף תרצי'ס יש לו גילוי אליהו". בספר 'מליצי אש' כותב עליו: "גדולי הדור החזיקו אותו לצדיק הדור. כשדרש לעם ה' היה בוער באש קודש עד ששומעיו הרהרו בתשובה". מסופר שלאחר פטירתו ההין נער נוצרי להשליך רפש וטיט על קברו, ועוד באותו לילה מת הנער במיתה משונה וחטופה.
המחבר מתחנן בצוואתו משנת תרי"א (נדפסה בתחילת ספרו "תפארת שבת") על הדפסת חיבוריו:
"וכל מי שיזכה מיוצאי חלצי… לשפע ברכה יעשה נא גם עמי ברכה וחטיבה להביא מחדב"ת [=מחידושי דברי תורה] אשר חנני ד' לבית הדפוס… ויסדרו חיבורי בכסדרן ממסכתא למסכתא כסדר מאשר ימצאו, וכן בחידושי אגדות יסדרו מפרשה לפרשה כסדר, ויספחו הדרשות של שבתא דרגלא [הכרך שלפנינו] בשמעתתא ובהגדה. והחיבור דשמעתתא יכונה בשם ספר 'שמלת בנימין', ושל הגדות יכונה בשם ספר 'עטרת צבי'. וכל מי ומי מיוצאי חלצי מדור ודור מדורשיו אשר יתעורר לבו הבהיר להעלות החיבורים הנזכרים על הספר בדפוס – יונעם גורלם וחבלם ויהיה ד' עמם… ".
"וכל מי שיזכה מיוצאי חלצי… לשפע ברכה יעשה נא גם עמי ברכה וחטיבה להביא מחדב"ת [=מחידושי דברי תורה] אשר חנני ד' לבית הדפוס… ויסדרו חיבורי בכסדרן ממסכתא למסכתא כסדר מאשר ימצאו, וכן בחידושי אגדות יסדרו מפרשה לפרשה כסדר, ויספחו הדרשות של שבתא דרגלא [הכרך שלפנינו] בשמעתתא ובהגדה. והחיבור דשמעתתא יכונה בשם ספר 'שמלת בנימין', ושל הגדות יכונה בשם ספר 'עטרת צבי'. וכל מי ומי מיוצאי חלצי מדור ודור מדורשיו אשר יתעורר לבו הבהיר להעלות החיבורים הנזכרים על הספר בדפוס – יונעם גורלם וחבלם ויהיה ד' עמם… ".
בתמוז תרי"ז הוסיף קטע נוסף בצוואתו:
"בבקשה עצומה לעשות כל הצטדקאות להביא מחדב"ת אשר חנן ד' אותי הן מהלכות של שמעתתא הן מההגדות תחת מכבש הדפוס להוציא לאור ברצות ד', גם מענין מוסר ד' שצויתי על יוצאי חלצי ומה ששאלתי ודרשתי בקריאה של חיבה ממקהלות עם ד' אלה בענין יראת השם רוממה על התורה והעבודה – יתלבנו הדברים… דברי המעתיר בעדכם… " (קרדיט לתולדותיו לבית המכירות תפארת).
"בבקשה עצומה לעשות כל הצטדקאות להביא מחדב"ת אשר חנן ד' אותי הן מהלכות של שמעתתא הן מההגדות תחת מכבש הדפוס להוציא לאור ברצות ד', גם מענין מוסר ד' שצויתי על יוצאי חלצי ומה ששאלתי ודרשתי בקריאה של חיבה ממקהלות עם ד' אלה בענין יראת השם רוממה על התורה והעבודה – יתלבנו הדברים… דברי המעתיר בעדכם… " (קרדיט לתולדותיו לבית המכירות תפארת).
כת"י עצום: 290 דף, 578 עמודים כתובים.
19 ס"מ.
Overall Great condition, few stains, some pages have marginal restorations towards beginning and end of the book. New brown leather binding.
Share this lot:
פריט #225