ספר שו"ת מים חיים, שני חלקים, מאת רבי חיים הכהן רפפורט אב"ד אוסטרהא.
זיטאמיר, דפוס רבי חנינא ליפא ורבי יהושע העשיל שפירא, נכדי הרב מסלאוויטא, תרי"ז-תרי"ח.
מהדורה ראשונה. עם הסכמות האדמו"רים רבי מרדכי מטשערנוביל וה"שר שלום" מבעלזא.
מב, סב, [1], סד-עו דף. ספירת דפים משובשת. עם קונטרס "אוצרות חיים", עם דף שער נפרד.
שוליים יפים 33 ס"מ.
הגהות עתיקות מזמן ההדפסה.
בחלק א סימן כז נדפסה שאלה שנשלחה ממז'יבוז' אל רבי מאיר אב"ד קונסטנטין (בנו של רבי יעקב עמדין), אודות שאלה בסירכא, שהמרא דאתרא הכשיר, אך פסקו אינו נראה לכמה מחשובי הקהילה. בין החתומים על מכתב השאלה: "ישראל בע"ש [=בעל שם] מטליסט" – הלא הוא רבינו ישראל בעל שם טוב. על כך באה תשובתו הארוכה של רבי מאיר, בו מצדיק את חששם, ויוצא נגד הפסק של הרב של מז'יבוז'. מכתב התשובה נפתח בכמה שורות של תארי כבוד והערכה על הבעש"ט: "אלוף ביהודה ובישראל… ממציא מזור ותרף… הרב המופלג המפורסים בש"ט [=בשם טוב] מוה' ישראל נר"ו…" (פענוח התארים הארוכים והמליציים שבתחילת תשובה זו, ומשמעותם, נידונו באריכות בספרות המחקר).
מכל תורתו הגדולה של הבעש"ט לא הגיעו לידינו חיבורים מקוריים ממנו, אלא רק מספר אגרות בודדות, כדוגמת האגרת המפורסמת ששלח לגיסו רבי גרשון מקיטוב, אשר היו מצדיקי החסידות שהחשיבו את הלימוד בה כהנחת תפילין – האגרת שלפנינו היא האגרת היחידה מתוכן העוסקת בענייני הלכה, וכן היחידה שהגיעה לידינו בצירוף מכתב התשובה!
שני חלקי הספר כרוכים בכרך אחד, חלק ראשון על ענייני אורח חיים ויורה דעה, וחלק שני על ענייני אבן העזר וחושן משפט. סך הכול חמשה שערים.
בשו"ת נדפסו גם תשובותיהם של זקני המחבר ודודיו, שהיו מגדולי הדורות. בתחילת הספר נדפס מכתב מאת ה"אוהב ישראל" מאפטא שנשלח אל המחבר, ובו הסכמה לפסק של המחבר. המכתב נדפס בין מכתבי ההסכמה לספר, כמעין הסכמה למחבר.
סטפנסקי חסידות מס' 341.
Overall Great condition, some marginal water stains, later cloth binding
Share this lot:
פריט #169