כוס שמירות עשויה בצורה יצירתית מעוטרת בשני אריות הניצבים על סטנדרטים מנופפים לצד קרטוש כתר במרכז הקדמי.

חרוט "שמור וזכור זכרהו על היין"

בצדו הנגדי חורט האמן באופן פנטסטי העתק של בית הכנסת בסדיגורה עם שני המגדלים שלו ומבנה מרכזי גדול יותר שחזיתו בקיר לבנים דמוי חיים.

מעל מבנה בית הכנסת חרט האמן את שם הבעלים וכן מהיכן קיבל את מטבעות השמירות הללו להכנת גביע קידוש זה.


 "שייך ל'ר יונה קראפט נעשה מן שמרות של אד"ומ"ור מסאדאגארא"


רוב גביעי שמירות מפרטים רק את העובדה שהם נוצרו ממטבעות שמירות אולי שם הבעלים לפעמים, נדיר מאוד לראות גביע שמירות שאומר לנו מאיפה וממי הגיעו מטבעות שמירות להכנת הגביע. במקרה זה ידוע לנו שכוס זו נוצרה כולה ממטבעות שמירות שהתקבלו מהאדמו"ר הזקן הרה"ק רבי אברהם יעקב מסאדיגער זצ"ל.


קופסת הבשמים בצורת מלבנית והיא חקוקה בצורה זהה לכוס השמירות. על המכסה הנפתחת מתוארת תמונת הסצנה מסביב של בית הכנסת בסדיגורה עם שני מגדלים והמבנה המרכזי הענק שבחזיתו חומת לבנים. זוג עצים חקוקים בצידו עם בניין משמאל. בצד ומתחת לקופסה עיצוב חריטה משובצת עם האותיות M.F. בתחתית.


שניהם, כוס השמירות וקופסת הבשמים, נחרטו על ידי אותה יד, ושניהם מראים את אותו מבנה; בית הכנסת הגדול של האדמו"ר מהרה"ק מרוזין בעיר סאדיגער, בוקובינה. התיאור הנאיבי של האריות המוכתרים שמאגפים את הקרטוש מעיד שהכוס מיועדת גם לשתיית יין וגם ככוס שמירה מאת הרבי מסדיגורא. האדם שעיצב את הבוס ואת קופסת הבשמים לא היה אמן מקצועי, אולם הבעלים של הכוס הזה היה חסיד סדיגורה כה נלהב, שהוא לקח על עצמו לחרוט מהיכן הגיע הכסף כדי ליצור את החלקים הללו. זוג חשוב מבחינה היסטורית המתייחס לשושלת חסידית מפורסמת!


הכוס חתום. קופסת הבשמים כנראה לא חתום.

גובה הכוס 7 ס"מ.

קופסת הבשמים: אורך 6.5 ס"מ.

משקל כולל: 142 גרם.


Cup: Overall Good condition, some scratches and small dents.


Snuff box: Overall Fair condition, some scratches and dents, repairs to cover and side of cover.

Share this lot:

פריט #246

כוס שמירות חשוב ביותר שנעשה ממטבעות מהרה"ק רבי אברהם יעקב מסאדיגער. תר"ל בקירוב - קופסת בשמים עם תואר בית הכנסת של הרה"ק בסאדיגער.

מחיר פתיחה: $35,000

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right