מכתב פולמוסי מעניין. לונדון  וקרדיף תש"ג.

בצדו האחד מכתב קצר ולעניין מהגאון הרב יחזקאל אברמסקי "אחדשה"ט בידידות. הנני מודיע שכבר יצאה הוראה מבית דיננו, שאין למול בן הנולד לישראל מן הנכרית, והמוהלים בלונדון נמנעים מלמולו.


ידידו המברכו בכל טוב סלה"

בצד השני תשובת הגאון רבי משה אליהו ראגאזניצקי "כבוד הדר"ג שליט"א!


יקבל נא חזרה "ההוראה" שיצא מבית דינו כי איני יודע מה זה ועל מה זה?


כי איני צריך להוראות בית דינו ולכותי'. זה פעם שנית ששולח אלי ללא שאלתיו. לא ראיתי ולא שמעתי הנהגה מוזרה כזו. ואולי משגה וטעות הוא שלעולם חוזר.


המו"מ כערכו"

הגאון הרב יחזקאל אברמסקי נולד בשנת תרמ"ו במחוז הורודנא בליטא. למד בישיבת נובהרדוק, והוסמך לרבנות בידי הגאון ר' יחיאל מיכל עפשטיין בעל 'ערוך השולחן'. לאחר מכן למד בישיבת טלז ונודע כ"העילוי ממאסט". בווילנה למד בישיבת רמיילס וב"קיבוץ" של הגאון ר' חיים עוז12ר גראדז'ינסקי. נשא את בת ר' ישראל יהונתן ירושלימסקי, חתנו של הרידב"ז. כיהן כרבן של סלוצק, סמאליאן וסמולביצ'י.

בשנת תרפ"ט הוזמן לכהן כרבה של פתח תקווה, אך שלטונות ברית המועצות סירבו לתת לו לצאת משם. הוא נאסר והואשם ב"פעילות אנטי-סובייטית", בגלל רצונו לעלות לארץ ישראל ונידון לחמש שנות עבודת פרך ונשלח לחצי שנה למחנה בסיביר. הודות למאמצים של רבים, בהם הרב חיים עוזר גרודזנסקי, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, החפץ חיים ואף חיים נחמן ביאליק – שוחרר לאחר כשנה, בתנאי שיעזוב את ברית המועצות לצמיתות. הוא נהג לספר שמילדותו היה רגיש מאוד להצטננות ולמרות שהיה לובש שכבות רבות של בגדים היה מצטנן מכל משב רוח, ואילו בסיביר בקור הנוראי שהה כשרק חולצתו לעורו ומעולם לא הצטנן שם – מכך לימד מוסר השכל שכאשר אין לאדם דרך השתדלות על פי הטבע, הרי הוא מוגן מן השמים.

לאחר יציאתו מברית המועצות בשנת תרצ"ב, השתקע בלונדון, והתמנה לרבה של קהילת 'מחזיקי הדת'. בשנת תרצ"ג נתמנה כדיין בבית הדין הרבני, ובשנת תרצ"ה כראש בית הדין של העיר. בשנת תשי"א עלה עם משפחתו לארץ ישראל והתיישב בשכונת בית וגן בירושלים. היה ראש ישיבת סלבודקה בבני ברק, והיה אחד מראשי "ועד הישיבות". נפטר בכ"ד אלול תשל"ו. מסר את נפשו למען מפעלו הגדול, חיבור הפירוש לתוספתא, "חזון יחזקאל". מלבד חיבור זה נדפסו עוד הרבה ספרים של מאמריו וחידושיו.


הגאון רבי משה אליהו ראגאזניצקי בנו של הצדיק רבי לייב רב העיירה נאליבאק בליטא. מתלמידיו המובהקים של הגאון רבי זלמן סנדר כהנא שפירא זצוק"ל. נשא את בת הגאון רבי מאיר יופלובסקי זצ"ל שהיה משגיח בישיבת וואלוזין. למד אחר נשואיו אצל הגאון ר איצלה מפוניביז, משם נשלח ע"י הגרח"ע גרודזענסקי זצ"ל להקים ישיבה לצעירים בעיר היידלבערג בגרמניה. חותנו של הגאון רבי מאיר אטלס זצ"ל. 

אחר זמן עבר לכהן כרב העיר לייפציג ועמד בקשרי שו"ת עם גדולי הדור מליטא פולין והונגריה בהם גילה כוחו בהוראה ופלפול בדרך רבותיו. מקום רבנותו האחרונה היתה קהילת קרדיף באנגליה בה כיהןמשנת תרצ"ז עד לפטירתו בשנת תש"ה אחר פטירתו נבחר בנו הגאון רבי מרדכי רב רוגוזניצקי זצ"ל אשר כיהן ברבנות זו כארבעים שנה


12 X 20.5 Cm.

Share this lot:

פריט #208

מכתב פולמוסי מעניין- אם מלין בן הנולד מנוכרית מהג' ר' יחזקאל אברמסקי ראב"ד לונדון ור' משה אליהו ראגאזניצקי אב"ד קרדיף. תש"ג.

מחיר פתיחה: $400

מע"מ: על מלוא המחיר והעמלה

Offcanvas right